Na pokuszenie (2017)
Reżyseria: Sofia Coppola
Gatunek: Dramat
Premiera w Polsce: 1 września 2017
Sofia Coppola uznawana jest za
jedną z najzdolniejszych reżyserek swojego pokolenia. Choć pojawiają się głosy,
że całą swoją karierę zawdzięcza swojemu utalentowanemu i wybitnemu ojcu, to
jej dotychczasowa kariera przeczy tej teorii. W końcu już jej debiut reżyserki Przekleństwa niewinności spotkał się z
ciepłym odbiorem. A już jej drugi film Między słowami zrobił zawrotną karierę, zdobył poklask wśród widzów i krytyków
i przyniósł Sofii Coppoli Oscara za
najlepszy scenariusz oryginalny. Później na jej koncie pojawiło się jeszcze
kilka mniej lub bardziej udanych filmów, które nigdy nie zostały jednak nie
zauważone, i sporo ważnych nagród ze Złotym Lwem na MFF w Wenecji za film Somewhere. Między miejscami. Jej
najnowszy film Na pokuszenie jest
kolejnym w jej dorobku obrazem nakręconym na podstawie powieści i kolejnym,
który swoją premierę miał na MFF w Cannes, gdzie otrzymała za niego nagrodę dla
najlepszego reżysera, stając się drugą w historii kobietą, która otrzymała to
wyróżnienie.
W Ameryce trwa wojna secesyjna.Spacerująca
po lesie dziewczyna, Amy, trafia na rannego żołnierza i w odruchu dobrego serca
zaprowadza go do seminarium dla dziewcząt, w którym mieszka i uczy się wraz z
czteroma koleżankami. Szkołę z internatem, właściwie opuszczoną z powodu wojny przez
większość uczennic i pracowników, prowadzi panna Farnsworth, kobieta wyniosła,
która jednak poświęca się, aby stworzyć dla mieszkających u niej dziewcząt
bezpieczny mikroświat, pomimo wojennej zawieruchy. Z pensji mieszka też Edwina
Morrow, niezbyt gadatliwa młoda nauczycielka.
Pojawienie się mężczyzny, który przedstawia się jako kapral John
McBurney, wprowadza zamieszanie w uporządkowany świat kobiet. Spragnione
czułości, zaczynają rywalizować o uwagę, a później względy. Napięcie rośnie
szczególnie między panną Farnsworth, młodą nauczycielką i najstarszą uczennicą,
Alice. Wkrótce atmosfera robi się coraz bardziej dusza, a żołnierz zaczyna
manipulować uczuciami kobiet, które udzieliły mu pomocy. Gdy zostaje przyłapany w dwuznacznej sytuacji
z Alice przez Edwiną, rozpoczyna się ciąg wydarzeń, który doprowadza do tego,
że McBurney traci nogę, co staje się powodem jego rosnącej frustracji. W pensji
rywalizację zaczyna coraz częściej strach, a w głowach kobiet coraz częściej
pojawiają się myśli, jak pozbyć się niechcianego lokatora.
Sofia Coppola długo buduje
napięcie. Przez dłuższą część filmu bohaterowie snują się po ekranie, a my obserwujemy ich zachowania, gesty, spojrzenia
i śledzimy rozmowy. Choć bardziej czuć
jednak narastające emocje, widzowie są usypiani przez reżyserkę, a senny klimat
filmu podkreślają, pełne mgły kadry i pełne przygaszonego światła zdjęcia.
Nagromadzone emocje w końcu wybuchają.
Wtedy tempo filmu wrasta, pojawia się akcja, a relacje między bohaterami
nabierają dynamiki. A film zaczyna zmierzać do nie do końca przewidywalnego
finału. I tutaj chyba należy wspomnieć, że Na
pokuszenie to film, którego twórcy zwiastuna zrobili dobrą robotę, bo gdy w
ostatnich latach panuje moda na to, aby pokazywać w nich najlepsze sceny filmu,
to w tym wypadku możecie być pewni, że tak nie jest, a część tropów pokazanych
w zajawce, okaże się fałszywych.
Po raz kolejny w filmie Sofii
Coppoli, wrażenie robi obsada, kolejny są to aktorzy idealnie dobrani do swoich
ról. Nicole Kidman w roli zimnej i niedostępnej Marthy Farnsworth jest
znakomita i mimo braku mimiki spowodowanej jej umiłowaniem do medycyny
estetycznej, odgrywa tu chyba jedną z najlepszych ról w swoim życiu. Kirsten
Dunst nie zagrała tutaj roli życia, jednak aktorsko Edwina Marrow jest postacią,
do której nie można się przyczepić, a Dunst po raz kolejny udowadnia, że jest
aktorką bardzo dobrą, rzadko trafia po prostu na dobre role. Kolejną aktorką w
obsadzie, której nazwiskiem promowany był ten film jest Elle Fanning. I mimo,
że jej rola jest znacząca, to niezbyt rozbudowana, ta młoda kobieta świetnie,
jednak oddaje tutaj skomplikowaną naturę postaci i oddaje jej mieszankę dziewczęcego uroku i kobiecej
pewności siebie. Resztę uczennic zagrały młode i nieznane aktorki, każda z nich
jest jednak do swojej roli dobrana i mimo takiego towarzystwa ich obecność na
ekranie nie obnaża ich braku doświadczenia. Colin Farrell w roli Johna
McBurneya nie miał łatwo. Po pierwsze musiał zmierzyć się z kolektywem znanych
i mniej znanych, ale bardzo zdolnych aktorek, po drugie jego rola nie budzi
raczej uczuć, które każdy aktor chciałby przez swoją postać wzbudzić, bo jest
to litość, która przechodzi w pewnym momencie w obrzydzenie. Dlatego nie można
się, co dziwić, że momentami nieco aktorsko szarżuje, ale dzięki temu na
ekranie nie zostaje zdominowany przez damską część obsady.
Na pokuszenie to film, który opiera się na długo budowanym,
tajemniczym klimacie, który przypomina Piknik
pod wiszącą skałą Petera Weira czy Fortepian
Jane Campion. Jednak senna atmosfera w końcu znika, a jej miejsce zastępuje
emocjonujący thriller. Ale w tej zabawie w kotka i myszkę, nie wiadomo, kto
jest kotkiem, a kto myszką, o ile te role stale się nie zmieniają. Nie jest to
jednak film dla każdego, wymaga skupienia i tego, aby nie poddać się
usypiającej atmosferze serwowanej przez Sofię Coppolę, jednak nagrodą za poświęconą uwagę jest emocjonująca historia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz